Wink-wink
Baru semalam gua baru nak buat lawatan demi lawatan ke beberapa buah blog  kenalan2 gua yang biasanya sudah menjadi kelaziman bagi gua untuk mengetahui perkembangan mereka, then tiba2 salah satu daripadanya dikesan terdedah dengan virus? jadi kepada sedara semua yang ada kat luar tu, sila beri perhatian dan ambil sedikit masa untuk mengetahui serba sedikit tentang masalah ini, kerana ia bukan sahaja melibatkan jangkitan daripada internet malah mampu memasuki dalam sistem komputer sedara sendiri.






Gua rasa masih ramai yang bingung dan tak tahu dari mana datangnya virus yang seumpama itu, dan gua sendiri pun pernah mempunyai pengalaman  berhubung  dengan penyalahgunaan script  yang berlaku pada suatu masa dahulu, lantas berhenti kerana benda ni tiada kebaikkan pun pada kita :) . Baiklah, sebelum gua kongsi  serba sedikit langkah untuk mengatasi  masalah ini, apakata kita tinjau dulu halaman yang baru dikesan terdedah dengan virus trojan yang baru gua terima daripada Antivirus Kaspersky semalam . Sememanya Kaspersky gua betul2 Hoooliyauu.. haha..

Disini bila terdapat kemungkinan halaman sudah dijangkiti





Itu yang baru semalam gua terima, harap2 tuan blog dia tahu benda ni.. kalau takde Antivirus dengan keupayaan perlindungan internet susah la nak detect

Ini ini pula diambil dari blog o-om.com, beliau juga pernah mendapat amaran daripada Antivirus kerana cuba mengunjungi blog yang telah terdedah


Dekat bawah tu virus yang dikesan melalui beberapa elemen seperti HTML,Css dan lain2.. dan terget virus tu sendiri


Dan terakhir yang datang dari iklan.. yang ni aku dapat dari kenalan aku sendiri, dia ada bagitahu yang salah satu iklan nuffnang terdedah dengan script trojan dulu.. dan pihak cybernetic88.com (acapz hsem) da maklumkan benda ni kepada pihak nuffnang berkenaan salah satu pengiklanan diorang yang terdedah.. em....

 
Apa Kesannya?



  • Halaman web tidak akan dipaparkan dengan sempurna bahkan akan disekat oleh Antivirus!
  • Boleh kata, pengunjung enggan mengunjungi blog sedara - maaf aku tak sertakan laman berkenaan demi menjaga nama baik beliau :)
  • Merugikan pengunjung yang tidak tahu, ini bermakna komputer si pengguna akan dijangkiti virus dan sekali gus menjadi penyebar virus berkenaan tanpa disedari.
  • Kemungkinan besar pengunjung akan fedap :(




Kesan paling teruk?


  • Skren komputer sedara akan menjadi gelap, dan mengambil masa untuk dibuka
  • Task manager akan menunjukkan proses explore mengalami tekanan yang tinggi sebanyak 100%
  • Mungkin sedara perlu format komputer :(



Bagaimana mengatasinya?

  • Kalau ianya datang daripada iklan sedara, sila pastikan alamat script yang dituju dalam properties Antirus, kemudian hapuskan.
  • Kalau ianya datang daripada Theme(free template) , pastikan semak file samada dalam bentuk PHP,CSS,HTML atau format JAVA. Cari link yang dituju kemudian hapuskan.
  • Kalau ianya datang daripada Plugin, sebagai contoh Widget yang pelbagai guna tapi entah dari mana sumbernya, maka silala hapus secepat mungkin.
  • Harus diingatkan untuk perlindungan yang lebih optimum, gunala Antivirus yang mempnyai fungsi didalam internet. Seperti mengesan spyware,trojan,malware dan lain2...

Langkah-langkah awal, rasanya ada baiknya untuk kita..



  • Jange.. eh, jangan memasang iklan sebarangan tanpa mengetahui sedikitpun hala tujunya, dan pastikan script-script yang dimasukkan dalam ruang editor seperti HTML,CSS,PHP dan Java betul2 bersih, ada baiknya test terlebih dahulu dengan muatturun semua script yang telah digunakan.
  • Teliti memasang Template blog, adakalanya pemaju virus mengunakan helah ini untuk mendapatkan hak kepentingan sendiri.
  • Hati-hati memasang plugin, dan kalau boleh jangan memasang plugin yang mempunyai iklan secara pop pup, macam widgeo! sorry, tapi aku tak suka widget tu.
  • Jangan cari plugin dihalaman yang mencurigakan.
  • 90% virus datang daripada internet.. jadi ada baiknya beli antirusi yang ada fungsi lengkap internet security. 




Bye.. see u again, luv You! - munix
recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |