Wink-wink

Belajar bahasa jepun - Melayu

"Saya search bahasa jepun sebab saya nak belajar bahasa jepun, saya nak pergi ke jepun untuk jumpa gundam dan ultraman kat sana"

"Saya nak belajar bahasa jepun, sebab.. saya tak pasti sebab apa saya nak belajar"

"Saya nak p jepun!!"

Sekarang! kita belajar bahasa jepun ehhh, atau dalam bahasa engris learning Japanese language

Last re-update : 2013 - Dec

Pelajaran tuk hari ni.

01. Yang pemarah – KEIJI CACIMAKI
02. Yang suka berjimat – SAYORI SUKAMURA
03. Yang bisu – KIETA TADASORA
04. Yang suka makan nasi – NANACHi KASIBANYA
05. Yang suka layan blues – APO NADIKATO
06. Yang suka belajar – ASHIKO ULANGKAJI
07. Yang kerap bikin kacau – WAKASI HURUHARA
08. Yang sangat kedekut – MATIMATI TAMOKASI
09. Yang suka sangat tidur – ICHIBAN TIDOMATI
10. Yang suka mengintai – HINTAI AKOSUKA
11. Yang tua – TARAGIGI PADANMUKA
12. Yang kena tinggal bini – SUSAHATI BINILARI
13. Yang suka merempit – SAJA CARIMATI
14. Yang Lembab – AYUMI CIPUTBABI
15. Yang suka BERSUMPAH – SAIIFOOL BAUKARI


Kui kui kui.. ajah je tu, main-main je tu.. alololololo
*********************************************

Jom Kita belajar betul-betul!
Mana tahu ada yang akan ke jepun hehe

Sebelum kita mulakan pembelajaran kite ni, sedara boleh mainkan lagu versi piano kat bawah ni, best


Jepun adalah bahasa agglutinative dan bahasa Mora-masa. Ia mempunyai bunyi inventori yang agak kecil, dan padang-ber-loghat yang mempunyai sistem leksikal yang ketara. Ia dibezakan oleh sistem yang kompleks dan sopan yang mencerminkan ciri-ciri masyarakat Jepun, dengan bentuk-bentuk kata kerja dan perbendaharaan kata tertentu untuk menunjukkan status relatif pembesar suara, pendengar, dan orang yang disebut dalam perbualan.




Kata Ringkas
Ohayou gozaimasu- selamat pagi
Konnchiwa - selamat tgh hari
Konbanwa - selamat malam
Oyasuminasai - selamat malam(diucapkan sblom tido)
Tadaima - saya sudah balik
Okaerinasai - selamat pulang
Itadakimasu - diucapkan sebelum makan
Gochisousamadeshita - diucapkan selepas makan
Irasshaimase - selamat datang
Ittekimasu - saya pegi dulu dan akan pulang
Wakarimasu - saya faham
Wakarimasen - saya tidak faham

Nombor
ichi = satu
ni = dua
san = tiga
yon/si = empat
go = lima
roku = enama
shichi/nana = tujuh
hachi = lapan
ku/kyuu = sembilan
juu = sepuluh

juu-ichi = sebelas
juu-yon = empat belas
juu-roku = enam belas

nii-juu = dua puluh
hachi-juu = lapan puluh

hyaku = seratus
ni hyaku = dua ratus
san-byaku = tiga ratus
roppyaku = enam ratus
happyaku = lapan ratus

Untuk Keluarga Sendiri
sofu - atuk
soba - nenek
chichi - ayah
haha - mak
ane - kakak
ani - abg
imouto - adik pompuan
otouto - adik lelaki
watashi - saya

Untuk Keluarga Orang lain

ojiisan - atuk
obaasan - nenek
otousan - ayah
okaasan - mak
oneesan - kakak
oniisan - abg
imoutosan - adik pompuan
otoutosan - adik laki

Hari dalam bahasa Jepun
Isnin - getsuyoubi (げつようび)
Selasa - kayoubi (かようび)
Rabu - suiyoubi (すいようび)
Khamis - mokuyoubi (もくようび)
Jumaat - kinyoubi (きんようび)
Sabtu - doyoubi (どようび)
Ahad - nichiyoubi (にちようび)


Hari ni - kyou
Esok - ashita
Semlm - kinou
Kelmarin - ototoi
Lusa - asatte
Pagi ni - kesa
Ptg ni - konban
Sekarang - ima
Bilangan Orang
hitori - seorang
futari -2 org
sannin -3 org
yonin -4 org
gonin -5 org
rokunin -6 org
nananin -7 org
hachinin -8 org
kyounin -9 org
jyounin -10 org

Tabun (Mungkin )
Ashita no tenki wa tabun ii deshou. - Cuaca hari esok mungkin baik.
Ano hito wa tabun nihonjin deshou. - Orang itu mungkin org Jepun.
Kare wa tabun kaze deshou. - Mungkin dia deman.

JITSU WA (SEBENARNYA) 
Jitsu wa watashi wa kekkon shiteirundesu. - Sebenarnya saya sudah kahwin.
Jitsu wa watashi wa mada dokushin desu. - Sebenarnya saya ni masih bujang lagi.
Jitsu wa watashi wa mada nani mo tabeteimasen. - Sebenarnya saya ni belum makan apa-apa lagi.

Kekkon - Kahwin
Dokushin - Bujang
Mada - Belum/ masih


MESTI (KANARAZU)

Kanarazu digunakan untuk menunjukkan perkara yang mesti ataupun pasti akan berlaku atau dilakukan.

Watashi wa neru mae ni kanarazu denki wo keshite neru. -  Sebelum saya tidur mesti tutup lampu dulu.
Hi wa sanso ga nakunaru to, kanarazu kieru. - Api mesti akan padam sekiranya kehabisan oksigen.
Kaigai ni iku toki, kanarazu pasupooto wo motanaitoikenai. - Apabila pergi ke luar negara, mesti kena bawa passport.


Hi - api
Neru mae ni - sebelum tidur
Denki wo kesu - tutup lampu
Sanso - Oksigen
Kieru - Padam/hilang
Kaigai - luar negara
Pasupooto - passport

ITSUMO (SELALU)

Itsumo ni digunakan utk menunjukkan sesuatu perkara ataupun perbuatan yg selalu dilakukan ataupun dibuat.

Contoh ayat:

Watashi wa itsumo mareeshia ni kaeru toki mareeshia koukuu wo tsukaimasu. Selalunya saya pakai syarikat penerbangan MAS utk balik ke Malaysia.
Kare wa itsumo kyouto e itta toki onaji hoteru ni tomarimasu. 
Dia(lelaki) selalu bermalam di hotel yang sama setiap kali pergi ke Kyoto.

Perkataan Baru:

Mareeshia - Malaysia
Kaeru - balik
Kyouto - Kyoto(salah satu bandar besar di Jepun)
Onaji - sama
Tomarimasu - bermalam
Hoteru - hotel

Credit to soutulhanan, sangat hebat! pergi ke link ini permatatahap.friendhood.net/t238-belajar-bahasa-jepun untuk belajar lagi

**************************
Jangan lupa.., lihat Komen DK kat bawah tu, menarik juga apa yang hendak dia kongsikan :D


Video Afiq Hafizi cakap bahasa jepun




Ok ini pula adalah link untuk lebih mempelajari bahasa melayu,
Link untuk belajar bahasa Jepun - Melayu 

      Link Translator boleh click disini


      Arigato Guzaimas! ^-^




       Jangan lupa click Like kat bawah komen tau



      Orait, sekarang saya mahu try bahasa jepun! Ehemm ehemmm...

      Saya Sayang Kamu
      私はあなたを愛して
      Watashi wa, anata o  aishiteimasu

      Saya Rindu Awak
      あなたがいなくて寂しいです
      Anata ga inakute sabishīdesu

      Saya Benci awak
      わたしは、あなたが大嫌いです
      Watashi wa, anata ga daikiraidesu 

      Saya mahu tidur
      私は眠りたい
      Watashi wa nemuritai

      Haha, Entah betul entah tak, siapa tahu sila tunjuk ajar kikih
      sama-sama kita bincang eh, Penting nih! nak bagi kat awek jepun

      Stay tune dengan post ini di seniaku.com, nanti aku tambah lagi.. rajin-rajin lah jenguk yee, jangan lupa like and share! k bye







      recent post tengah buat..

      Assalamualaikum, and Hi!
      I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
      Readmore Here..

      Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

      Phewww~

      like this

      Terjah Top Post Minggu nie

      ...


      Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

      Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

      PageRank

      Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |