Wink-wink
Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Add, Subtract, Intersect dan Exclude adalah elemen utama dalam patchfinder (menurap), penting digunakan oleh pro designer untuk menghasilkan ciri-ciri yang lebih baik dalam sesuatu rekaan
Why?  bukan kerana pemadam yang disapu takan kembali :) , bermaksud, kaedah ni sama dengan membuang(remove) tapi dapat mengembalikan semula objek asal.

Disamping kita boleh tentukan kedudukan dan posisi tersebut kita boleh tentukan sendiri yang mana lagi baik. orait.. layan tutorial asas subtract dan add ini




Bukak Photoshop ;)


Tak kira samada kita guna Adobe photoshop apa , kerana asas ini mungkin sudah ditetapkan dari mula versi CS dan keatas. Yang CS4 .. Ok, create new file, dan tentukan sendiri canvas yang terbaik.


Pada peringkat permulaan, dapatkan dahulu apa2 objek yang senang, kali ni aku ambil Rounded Rectangle


Simply Enlarge kalau tak jelas. Bila objek tu dah terpajak kat atas canvas, cuba perhatikan no3 , itula sebenarnya option untuk membuang, mencabut, menyinkir dan lain-lain. Manakala no4 pula nak bagitahu : untuk mendapatkan option seperti no3 kita kena klik sekali dekat kotak shape 1tu, sama seperti apa yang ditunjukkan diatas.


Ni contoh saya guna Subtract pada no7, objek asal tu boleh diubah seperti diatas, samada kita nak guna pen tool atau objek tu sendiri, kali ni saya guna subtract dengan pen tool. Sow... better kita cuba dulu sambil lihat benda nih, takut makin tak paham :)



Klik 2 kali pada no10 tu, ingat 2 kali klik akan memaparkan properties objek tu sendiri, ini bertujuan menghasilkan kesan khas pada objek tersebut, samada kita nak letak shadow, garisan dan lain2... tapi... kalau ditekan 100 kali risau jahanam/hang photoshop tu :)

Ini la dia properties, ada shadow, inner glow, Bevel... dan lain2 setiap apa yang ada pada properties ni boleh ditekan dengan sesuka hati, dan setiap padanya akan dipaparkan lagi properties untuk setiap elemen tu. Jadi... main2 la kat situ


Sekarang.. shadow da ada... sekarang kita cuba Add pulak, tadi yang mula2 tu subtract.. perhatikan gamba diatas betul2 lama2 paham la tu.. :)


Bila dah mahir sikit, boleh la buat macam ni.. senang kan, saya guna Add dan Subtract je. Have a try! Tenkiu.
recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |