Wink-wink

"hey! kamu tu! ye kamu.. kamu laaa sapa lagi.... kamu nak kena terajang ke.. cuh cuh.. g main jauh-jauh " - mat scammer


Mat scammer tak suka orang sibuk jaga tepi kain dia sebab dia scammer. wait! scammer? spam? apa tu?
SPAM
Spam adalah suatu benda yang tak berguna, dan kadang kala orang yang buat SPAM ni kerana suka2, dan kerana kepentingan sendiri ia memang mengagu sesetengah individu(aku rasa semua kot..).SPAM dibuat untuk commercial advertising, often for dubious products, get-rich-quick schemes, atau quasi-legal services.Oleh kerana ia dijadikan medium untuk menghantar benda kepada sesiapa sahaja secara automatik yang digenerate dengan sendiri dengan jumlah copy yang banyak..

Pernah dapat tak kat dalam email, dia cakap "anda pemenang bertuah lottery sebanyak 1000000?? atau lain2 yang seumpamanya" mesti ramai yang pernah dapat kalau sedara sendiri mempunyai  email, semua yang dia mintak tak lain tak bukan no akaun,nama,jantina dan lain2.. dan aku pernah pada suatu masa dahulu terjumpa satu website yang dibuat untuk menghantar benda ni! website tu aku da tak ingat  apa nama dia, tapi apa yang penting dia siap bagi semua form untuk dimasukkan dan juga seberapa jumlah yang ingin diletakkan 1000? 2000? noppp... 100000000 laa... , begitu juga dengan nama2 pelik, yang kononya orang yang berkuasala, dari negara sekian-sekian dan lain2... seterusnya letakkan email pemangsa! diikuti dengan attachment fail, woo... seriusnya.


Saudara aku sendiri pun tak terkecuali menerima nasib yang sama, sehingga sanggup membayar beberapa ribu kepada orang tu kerana percaya mati2 akan benda ni, dan rela pergi ke negara tersebut untuk menebus balik sejumlah wang yang disebutkan itu!! tapi dia bernasib baik kerana menerima teguran dan nasihat daripada kawan2 yang lain. last-last dia mengakui yang dia telah tertipu

Nampak tak betapa seriusnya SPAM yang banyak digunakkan kearah itu?? kat dalam public yahoo chating laagi melambak!

fakta mengatakan bahawa 80% dalam email kita adalah SPAM/Virus... jadi silala berhati-hati

Tip daripada aku :
  1. Jika anda menerima email yang sedemikian, jangan teragak-agak untuk membuangnya atau mark as spam dalam filter supaya mudah untuk dibuang nanti
  2. jangan sesekali dibuka attachment fail yang dibagi, selalunya dalam bentuk .COM, .doc, dan .EXE , kerana anda mungkin menerima padah yang teramat sangat.. sekirannya komputer anda gagal berfungsi
  3. Pastikan anda mempunyai Anti-virus! dan pastikan juga yang asli lagi premium kerana mempunyai sokongan spam filter.
  4. Silala perbanyakkan sedikit ilmu tentang ini, kerana di masa hadapan nanti lebih kompleks dari apa yg disangkakan...


SCAM
Panjang betul aku cerita SPAM, harap2 sedara tak bosan dan ambil berat pasal ni...^.^) . Ok SCAM pulak ,is a kind of thing where you steal some thing, or a rip off, or some thing. Lie for your own greed.

Pendekatan SCAM dengan SPAM hampir sama, SCAM lebih kepada penjenayah cycber... yang datang untuk mencuri apa-apa informasi daripada sedara melalui pelbagai cara khusunya di dalam email.

Banyak scams take the form of bogus dan fraudulent offers sent by post, telephone or e‑mail. Setiap tahun, 3 million manusia yang menjadi mangsa kepada scams. Fake lottery and prize draw wins, bogus psychic predictions, get‑rich‑quick investment cons and ‘miracle’ health cures  adalah tricks daripada scammers.


Apa yang sedara perlu buat?

As a care professional, atau  berkarier seperti Kawan,jiran dan penasihat, sedara mungkin salah satu dari sedikit orang yang secara teratur berkaitan dengan orang yang sedara lihat selepas itu. Sedara berada dalam kedudukan yang unik untuk membantu menghentikan mereka menjadi scammed. Sedara boleh melakukannya dengan mengetahui apa yang perlu diperhatikan, menyampaikan beberapa tips sederhana, dan tahu ke mana harus mencari bantuan. Ingat:

  • Perlu Waspada!
  • Menawarkan nasihat
  • Mendapat pertolongan
 Untuk keterangan lebih lanjut, Aku bawakan kepada sedara kepada consumer Direct link.
disini [ consumer Direct ].


Fuhhh~~ habis pun., betapa aku mengambil berat.. sebab ramai jugak aku tengok yang tertipu dan teranainya .. ** kii.......









recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |