Wink-wink

Pejam celik pejam celik Raya AidilAdha dah pun sampai, dan aku pada kali ni tak dapat nak bersama dengan keluarga Tuk aku di kelantan, sebab aku berada di KL. Aku teringat kembali suka duka meraikan hari raya macam ni, memang best tahap maksima.. gembira campur sedih silih berganti. Walaupun aku ni bukan orag yang emotional sangat tapi bila dah sampai event-event yang penting macam ni aku rasa lain dari yang lain dan menyebabkan aku dapat perasaan sedih dan gembira, bukan sebab aku ada perasaan macam ni dalam diri aku secara tiba-tiba..nanti orang pikir... ' gila ke pee nie '.. nooo, sebab aku menghayati benda nih. Dulu2 aku fobia bila tengok lembu kena sembelih mula2.. takut giler tengok darah dia keluar memancut-mancut.. sampai boleh terkena pipi aku? wahaha.. jadi aku lap balik darah tu, but then terkena lagi.. aku tak nampak sebab aku tutup mata, haaah pedulikan darah tu. Yang penting aku taknak tau apa yang dah jadi, bila rasa aku nak bla dari situ takut nanti kena marah dek atuk aku.. huu~ tapi bila dah habis sembelih dah buang semua benda, aku la orang pertama pergi kat lembu tu pastu mulala terhegeh-hegeh nak pengan-pengan, gosok situ gosok sini.. paling besh pegan usus dia, lembut.. dan selesa hahaha *_*). OK2 itu bukan aku yang sekarang nih, maklumla da besaw giler dah ni .. dulu kecik lagi, ada anak dara kat sebelah pun wat dekkk jew. Sekarang bila dah dewesa pandai2 la tunjuk macho kat depan dia, konon2nya tererla pengan lembu ni tak nak bagi dia gerak haha.. Sekali kalau lembu tu panik mampos. Aku dulu yang kena terajang ngan lembu tu, haa baru merasa..adeh2... tersenyum sipi la ank dara tu nanti. Korang tau ke pebenda Hari AidilAdha ni? yee aku percaya ramai yang tau, ni aku nak explain yang tak tau sahaja, korang yang dah tau pasal ni leh la scroll agi sampai bawah.. bawah yang mana? haa itu aku pun tak tau.





Hari Raya Korban jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalender Hijrah Islam. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.
Pada hari raya, orang Islam disunatkan mengenakan pakaian yang paling cantik, paling bersih, dan juga mengenakan wangi-wangian. Pada pagi hari raya korban, umat Islam akan mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak 2 rakaat akan diadakan pada sebelah pagi, biasanya agak awal sedikit Hari Raya Aidil Fitri.
Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.
Selepas bersembahyang, upacara korban akan dimulakan. Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum dibahagi-bahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.


 Haaa.. adik2 yang tak tau pebenda Hari AidilAdha tu apeh.. ni abang da bagitau, jadi sambung balik cerita aku tu tadi.. sebenarnya sampai disini sahaja la *_*)... Selamat beramal




[ Proudly by diDEN ]



recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |