Wink-wink

Broadband yang aku pakai sekarang nih adalah ZTE, daripada celcom mobile.. Yeah.. worth for 50 ringgit only maa.. dapat harga student sampai umo 25 nie, dan dia charge 50 ringgit tiap-tiap bulan.. Ok, bukan pasal harga murah yang aku nak bercerita untuk penampilan sulung aku hari nih, aku nak bercerita pasal : ada apa dengan Broadband? Adakah sedara mempunyai broadband?

Ada
....@ipin01Tak adela... .

Ada ataupun tidak, mari kita geledah siapakah dalang broadband sebenarnya ... Broadband yang orang duk selalu pakai dah menjadi trend masa kini tuk mengekses internet kan?, walaupun dengan kelajuan yang tak menentu kenkadang membuatkan kita rasa naek menyampah bila berdepan dengan connection yang agak lembab, lambat dan selalu terputus urat ... jadi sebelum kita naik angin secara sengaja, mari kita kenal dulu kelajuan dia mengikut status yang diberi ni, moga-moga kita paham dan tahu apa yang nak dilakukan selepas ini , samada cabut terus broadband atau bagi kat saya...

.....





Ada 6 peringkat kelajuan Broadband yang biasa dipakai nie



GSM --- GPRS --- 3G --- EDGE --- UMTS --- HSDPA



GMS atau (Global system for mobile communications) ni connection yang terslow di abab ini, dan berkemungkinan jarang berlaku pada broadband kita untuk mendapat status macam ni. Sebab paling teruk pun kita dapat GPRS, tapi jika anda ada.. jangan segan nak bagitau saya, Sebab aku tengah wat research ni..:devilishgrin:. Apa yang perlu anda lakukan? jangan buang masa... cabut dan tunggu sampai connection dia reda... tapi tak kot untuk yang macam ni.





GPRS
ramai pun dah tau kan? biasa kalo ada henset, jelas-jelas orang tu access internet pakai GPRS, dan memang sesuai dicipta untuk henset pun.. sebab website tak berat untuk digunakkan berbading status broadband yang kita dapat melalui komputer... sooo cabut !!hahaha.... 
:ahaha:





3G, cam henset gak... tapi lagi advance, teknologi ni dah boleh streaming kita secara live. Dan rate dia hantar data ke henset kawan kita pun agak cepat.. tapi bagi pengguna broadband status ni masih belum cukup untuk bukak Youtube!. Emmm masih boleh dipertimbangkan untuk anda bersabar menunggu..
:yawn:




EDGE (Exchanged Data rates for GSM Evolution)... sebuah teknologi yang dibagunkan berdasarkan sistem GPRS dan lebih sinonim ngan 3G.. Teknologi ni famousla dengan smart mobile seperti black berry... lain-lain.. Boleh laaa..


UMTS dah boleh dikatakan cukup sekadar mencari maklumat dan streaming yang lain bagi pengguna broadband, tapi kita juga sering mendapat status ni kalau kita perasan. lebih-lebih lagi sewaktu line bizi... jadi ini kita jangan cepat mengalah sangat, sebab dia tak seteruk GMS 
:argh:.


HSDPA (High speed Downlink Packet Access).. Haaa ni barula connection yang tak mengecewakan dan boleh access seperti biasa.
:puppyeyes:.


Orait, tuu baru info ringkas pasal Speed dia.. jadi sedara serba sedikit dah tau la kan apa patut dibuat sebelum menghabiskan beratus ribu juta saat sehari.. Elakkan daripada mengunakkan broadband di kawasan yang jauh dari tiang telepon


Ini guide yang aku cari tadi, kalau ada kelapangan masa baca la.. aku malas nak baca, panjang betul..
:argh:













    recent post tengah buat..

    Assalamualaikum, and Hi!
    I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
    Readmore Here..

    Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

    Phewww~

    like this

    Terjah Top Post Minggu nie

    ...


    Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

    Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

    PageRank

    Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |