Wink-wink
Misi :
Menjejak pelayar internet yang baguih...


Sedara kunjung ke sini mengunakkan browser internet apa? adakah ia memuaskan? sejauh mana pula sedara rasa bahawa browser itu benar-benar bagus sebagai browser yang memenuhi kretria sedara?

Disini aku letak beberapa browser yang top, antaranya internet explorer,safari,opera,chrome dan firefox, namun aku akan lebihkan kepada 2 browser yang sedang hanget bertarung di galangan internet...firefox dan internet explorer siapakah bakal menyandang juara?  ooo.. Chrome juga tak ketinggalan khe3...




Sebelum aku pergi lebih jauh berlayar dengan browser2 ni, aku telah pun menyediakan banjian dan purata mengikut nilai keupayaan browser terhadap komputer kita. Berikut merupakan table yang telah terhasil


Rank
Browser
Average CPU Usage
Peak CPU Usage
Ram (MB)

Virtual Memory (MB)

1
Firefox 3.5
4%
7%
206,952
182,612
2
Opera 9
7%
13%
169,950
159,304
3
Opera 10
9%
14%
180,020
173,576
4
Chrome 3
9%
18%
310,328
309,132
5
Internet Explorer 8
12%
19%
265,428
246,568
6
Safari 4
27%
38%
269,688
269,512


Jelaskan kenapa browser ni kadang-kadang memainkan peranan penting pada kita?, bukan sekadar menentukkan keupayaannya di internet tetapi juga di komputer. Jom tengok plak perbandingan ketara browser firefox,Internet Explorer dan Google Chrome menerusi layanan internet..... Layaaan






Firefox vs Internet Explorer


Aku pengguna yang jarang mengunakkan Internet Explorer(IE) berbanding firefox, salah satu sebab adalah keselamatan, pernah aku mendapat beberapa kali hijjact daripada trojan dengan IE.. dan komputer aku mula hang dan punah ranah.. lagi... aku tak suka keupayaannya di internet, kerana tidak mempunyai sokongan yang lebih berbanding firefox, Sedara boleh lihat sendiri jika menggunakkan IE pada blog ini, perasan tak ada sedikit kecacatan?? dimana? dia ada dimana-mana khususnya di sidebar sebelah kanan. Disitu IE tak dapat menyokong sesetengah format HTML yang baru atau css 2.0. Sebab itu firefox menjadi pilihan aku.
Lebih teruk lagi jika anda menggunakkan IE versi 6... bersiap sediala menerima kehancuran dengan sekelip mata pada bila-bila masa. >.<)


Lagi draf mengenai keupayaan 2 browser itu




Jadi semakin jelaskah kita? miskipun sedara lebih berminat mengunakkan browser yang lain, tak semestinya browser itu teruk.. masing-masing punyai kelebihan dan kelemahannya., jika ada masa sila baca disini [ pcworld ] . Disitu telah dinyatakan kelebihan dan kelemahan masing-masing dalam bahasa english tapi belum dipastikan kesahihannya.


Firefox vs Google Chrome



Pada mulannya aku sangka Browser chrome ni firefox punya, bila pikir balik, takkan dia nak buat 2 browser yang berlainan pulak kan? jadi setelah pakcik Google ni mengistiharkan Browser terbarunya iaitu Google Chrome,

Bagi aku Google chrome ni ringan dan pantas... tetapi benarkah? aku suka browser ni sebab tak banyak masalah berbanding IE, namun dia mempunyai fungsi yang terhad serta tidak mempunyai Plug-in untuk kita, sebaliknya firefox mampu menyokong pelbagai plug-in termasuk Greaskey monkey script dan Adbanner block... etc


Kesimpulannya, boleh kata aku dah guna kesemuanya, namun... firefox adalah browser gua yang paling gempak walaupun tak semestinya ia sempurna... lantakla orang nak cakap ape.... musang berapi kan dah macam gua musang , hehe.... tak gitu >.<)




Muat turun browser pilihan anda... dan kenali beliau

1.Firefox 3.6 latest - new!
2.Internet Explorer 8
3.Google Chrome
4.Opera
5.Safari

Ok, itu saja, memberitahuan mengenai browser masing-masing, ada masa aku nak cerita kelebihan firefox dan Plug-in dia yang mesti kena ada pada sedara, ... untuk blog ini sedara kena guna firefox jika mahu fungsi blog berjalan lancar dan teratur..


Soklan : Apakah browser yang sedara guna sekarang? berapa lama? setakat nie camne?
recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |