Wink-wink
 
Baru-baru ni gua pergi melawat balik halaman yang biasa gua rujuk untuk menukar bahasa jawi ke rumi atas sebab nak siapkan projek koswer untuk pelajar kelas fardhu ain dan al-quran(KAFA) yang akan dibentangkan lagi 2 minggu. But... sebaik gua tekan
[ enter ] , pop... halaman dia da kena temporary pulak, maybe expired domain....arr tension la gini, gua kalau takde benda ni kerja-kerja memang susah nak jalan,memandangkan adobe flash tak menyokong bahasa midle east ni dengan baik.. soo gua takde cara lain selain korek, korek dan korek sampai jumpa... hakhirnya penemuan selama beberapa puluh minit membuahkan hasil, dan rata2 ramai yang dah start merungut pasal ni,termasukla forum yang biasa gua lawati dan ada yang sanggup mencari perisian jawi translater ni untuk kegunaan urgentnya.. gua ingat gua seorang je yang rasa.... okla.. macam ni, ada beberapa alternatif lain untuk cari converter rumi ke jawi secara online, dan ada antara adalah daripada ejawi.net tu sendiri tapi disumbangkan ke halaman lain atau mungkin atas sebab-sebab lain.

Ni website ejawi.net harap2 kali ni dah tak de masalah, kalau tak jadi cam yang kat atas sekali tu

ALTERNATIF LAIN? EMM....ADA!




 Pertama cuba pergi ke > myjawi

Review aku pasal myjawi, untuk sedara/i gunakan memang takde masalah, cuma, bila ia diperingat permulaan(beta) service dia masih ada banyak kesilapan dari segi penggunaan bahasa. soooo ~



Kedua cuba pergi kat > AKSARA

Review ni pulak, ok... semua cun hehe.. beza dia dengan ejawi.net adalah.. dia tak bagi kita option lain untuk pilih samada bahasa gabungan, kata daftar dan tak berdaftar seperti mana yang ejawi.net ada , tapi output dia agak baik sikit walaupun tak berapa jelas..



Meh gua combaine kan nyerrr

Perisian terbaik setakat ni gua jumpa adalah jawitranslater v5.0 yang berharga 9 ringgit.. ops... 90 ringgit sori2 hehe... kalau nak dapat nya sila ke sini > jawitranslater v5.0

_________________________________________________________________________
jadi bagi mereka yang takde duit, ini saranan gua untuk dapatkan perisian jawi secara percuma!
Credit to Al-Azim.com

FontJawi.zip : Muat turun (download)
Jawi_Multikey.exe | Muat turun (download)
Panduan Mengguna Jawi Multikey | Muat turun (download)
Arabic font in MS-Word | Muat turun (download)
_________________________________________________________________________

Ni pulak sumber asli yang disediakan oleh ejawi.net, memandangkan kita dah takleh nak masuk lagi halaman tu wat masa ni, jadi diharap ini dapat membantu juga

Tulisan jawi yang sempat aku donlod kat ejawi : Arab_typeseeting(font)
Perisian Jawi yang sempat aku cedok kat ejawi : kbjawiv2.zip

_________________________________________________________________________


Ok, itu saje setakat ni, kalau sedara/i sendiri ada cadangan sila kemukan idea dengan senang hati :) .. mudah-mudahan sesiapa yang sama macam gua kena buat kerja yang melibatkan tulisan jawi ni, diharap informasi yang tak serapa nie dapat membantu...

Wassalam ~

pss* aku tau camna nak masukkan bahasa jawi/arab ke dalam perisian adobe, kalau ada sambutan yang nak tahu nanti aku ajar kalau ada masa .. (^_^)vpeace
recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |