Wink-wink


Siyess kena hati-hati..

Cuba bayangkan sedara diminta untuk membuat suatu kajian tentang perkara yang diberi seperti projek di sekolah, koleh , universiti mahupun ditempat kerja. Kemana selalunya menjadi destinasi sedara untuk mencari? Jika sedara adalah kebanyakkan orang diluar, sedara akan terus ke rumah , pasang internet dan cuba menulis apa sahaja yang ada didalam kepala terus ke dalam kotak pencarian seperti *google, yahoo, bing ..dan lain2. Kebayakkan masa, bila sedara sedang mencari sesuatu perkara, muka pertama yang akan keluar adalah Wikipedia, sekali lagi.... Wiki...pedia tentang apa yang telah dicari. Gua rasa ini bahayaaaa.. KENAPA? EM....




Pandangan Gua

Cuba fikir balik, sesiapa sahaja yang ada diatas muka bumi ni mempunyai kuasa untuk mengedit Wikipedia. Benar, halaman perlu ditentukan(verified) oleh beberapa orang, akan tetapi peluang mereka adalah, perlu dilakukan dengan pantas tanpa memerlukan masa yang panjang memastikan kandungan itu benar-benar sahih ataupun tidak. Terdapat beberapa kes kepalsuan dan ralat maklumat daripada Wikipedia, daripada kematian Selebriti, kesalahan tarikh bila filem telah dikeluarkan, dan banyak lagi seperti khbar angin dan lain-lain, banyak yang ditambah oleh sesetengah individu hanya untuk keseronokkan sendiri!

 Habis tu.. takkan Wikipedia ni tak boleh pakai??
 soalan lazim :)

No laaa.. bukan macam tu sebenarnya, bagi gua ianya tidak mengatakan Wikipedia ini tak berguna untuk mencari segala macam maklumat, tak sama sekali. Tetapi , hanya untuk sebahagian sahaja, apa yang pasti, jangan gunakannya jika maklumat yang dicari adalah suatu yang penting bagi tugas yang ingin dicari dan terlalu menyamai apa yang dicari, kerana keputusan nya juga mungkin agak berbeza :}.

Memadangkan Wikipedia ni mempunyai informasi yang banyak plus percuma untuk disalin, sememanya iainya menjadi tempat bagi mereka mencari bahan dan tak kurang juga tempat mereka membuat kacau :)

*I mean Vital to a task which you have been asked to do

Ini adalah Amaran supaya anda berhati2 ketika mencari bahan  :)
sekian

Sumber  :


Apa Pandangan Anda?
Pernah dapat maklumat yang salah? 


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pss : Bayangkan info tentang anda di wikipediakan, dan anda adalah anak kepada bil gates.. emmm... susah betul nak bayangkan.

recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |