Wink-wink
Latest Update DEC 2013

Apa tu twitter sebenarnya? apakah tujuan twitter dibuat di internet? apakah sebenarnya yang membezakan twitter dengan facebook? apakah sebenarnya apakah apakah aaaarrr pening.



Di Saat aku mula mengenali Twitter



Info sikit
Twitter

Apakah Twitter Woi!!?
Twitter adalah social networking dan dia adalah microblogging yang membolehkan pengguna tu untuk menghantar dan membaca mesej sebagai tweets.

Study Case *jangan takut, bace je

Anda mempunyai seekor burung merpati, dan menulis sepotong ayat kat kertas sebab kalu tulis banyak-banyak takut nanti tak muat capsul tu. jadi tulis kat kertas kecik dan masukkan kat dalam capsul burung merpati, lalu burung merpati tu pun dia terbang sambil menghantar mesej anda kepada seseorang cu cu cu *bunyi burung terbang. Lalu apabila seseorang tu dapat mesej dari anda, beliau pun mula membaca. "Hi diden! , jom makan" . orang tu : Itu JE??

OOOOooorait.......

Tweets adalah text-based post, iaitu pesanan kita untuk diumukan supaya semua orang tahu.. seperti menulis surat sehingga 140 patah perkataan dan dipaparkan didepan muka profail seterusnya dihantar secara automatik kepada semua rangkaian yang telah dihubungkan kepada anda(author's subcribers) yang dikenali sebagai follower. Mesti dah biasakan ngan follower tu kan? yup yang macam bunga tu.. hehe.

Jadi secara jelasnya Twitter ni sama macam blog, tapi dia kecik sikit daripada blog, ia sejenis microblogging yang bertujuan untuk menghantar mesej kita tak ubah macam kita ber sms dengan ehem ehem kita


Tapi tapi tapi...

Fungsi Twitter sangat luas dari hanya menulis sesuatu

Twitter bukan sekadar microbloging yang dibuat buat  sebagai tempat meluahkan sesuatu perkara secara ringkas.. tapi tapi tapi segala update yang dibuat menerusi laman lain yang dihubungkan melalui twitter juga turut dipaparkan!
Yess... sangat2 berguna untuk mendapatkan traffic secara percuma ke dalam blog kita kerana twitter telah mencapai hampir 200 million user! atau lebih, jadi untuk menyakinkan sedara, di twitter sudah ada ramai kenalan yang sedia untuk ditambah, ditolak atau dibahagi dan membiarkan mereka tahu perkembangan anda secara langsung wohooo~

Informasi yang sering dihubungkan antara satu sama lain menyebabkan twitter menjadi medium perantaraan yang sangat berguna, bukan sahaja dalam dunia blog tetapi bisness, informasi dan lain-lain. senang cerita, kalau tahu mengunakan faedah twitter lebih-lebih lagi banyak follower, sedara akan menerima faedah untuk mempromosikan bisness, diri sendiri, dan lain-lain dengan lebih perhatian.



Sekarang apa yang kita dah tau?

Apa itu twitter dan apa faedahnya kepada kita.
 
Apa benda lagi yang boleh dihubungkan dengan twitter selain blog?
facebook
myspace
typepad
IntenseDebate
wibiya
dan banyak lagi... :p


Register on Twitter bebeh
Daftar di twitter sangat mudah!


First
  1. Go toTwitter/singnup 
  2. Ikut arahan kacang dal dia...
  3. Done. Omg, senang nya!! 

Kalau masih tak faham lagi, meh saya cuba fahamkan sikit-sikit. 
  1. Bila daftar pun selesai, anda akan dibawa kehalaman twitter anda yang pertama, sekarang.. inila masanya anda akan tercenkang dan termenung lama, sebab taktau nak buat apa, jadi! saya bantu anda sekarang!.. zaaazzz, gambar2 dibawah.. selamat menonton :)



Orait Sekiranya anda dah punyai Twitter sendiri, ada beberapa perkara anda perlu lakukan, First! kena cari kenalan/kawan/selebriti dan sesiapa sahaja yang anda suka untuk dapatkan informasi terkini beliau tidak kira dimana jua beliau berada, and Second, menjadi subcriber supaya mereka juga tahu perkembangan anda.!


OK, ini twitter saya @seniaku,
Saya akan update blog dimana-mana mengunakan apa-apa aplikasi yang berhubung dengan twitter, jika saya sedang berjalan di tepi pantai , saya akan update yang saya sedang main dengan pasir sambil takde kerja nak buat apa.

Nanti Tweet saya tau! paksa saya suh follow jugak haha.




    PSS.. Untuk kejayaan anda yang pertama, sila promot twitter anda dengan rasa best dan free kat ruangan komen, agar yang lain boleh follow up, dan jangan lupa tweet post ini dengan menekan butang tweet, twitter anda akan terupdate untuk anda secara automatik


    Jangan lupa ikut @seniaku tau! tekan link tu, nanti burung merpati sent kat twitter
    recent post tengah buat..

    Assalamualaikum, and Hi!
    I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
    Readmore Here..

    Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

    Phewww~

    like this

    Terjah Top Post Minggu nie

    ...


    Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

    Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

    PageRank

    Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |