Wink-wink
Dalam tempoh seminggu aku merasakan sesuatu yang amat ganjil dengan butang facebook seperti like dan share di setiap halaman post dalam blog, mula-mula aku merasakan iainya sementara sahaja dan mungkin ada kesilapan yang datang daripada sumber HTML seperti metatag atau mana-mana kod yang lain yang dirasakan bertindang.. tetapi selepas seminggu.. keputusannya tetap sama, pembaca tak dapat menekan butang like atau berkongsi dengan butang share dengan baik.



Kemudian langkah seterusnya adalah mencari puncanya.. kenapa, bagaimana dan macam mana , sebaik keputusan itu diterima, nampaknya bukan aku seorang je yang rasa.. tapi beribu lagi yang lain.

Apa yang paling tak memuaskan adalah bukan hanya berlaku pada butang yang diletakkan dalam posting sahaja.. tapi di luar muka depan halaman tersebut, seperti kebanyakan masalah yang aku temui.. ada juga masalah yang terdapat pada kenalan aku.. dimana kesilapan bug "Error" berlaku sebaik menekan butang like bagi Facebook fan nya.. login connect dan comment box.


Apa yang terjadi?


Mungkin masalah ni berlaku pada setiap posting yang masih baru lagi.. berdasarkan rujukan yang dibaca di halaman Facebook forum developer, dan isu butang tu sendiri di  Facebook Breaking Down ( Mashable ).

Masalah ni mungki berlaku pada halaman tertentu sahaja, dan kebanyakan website mempunyai masalah ini, termasuklah website popular di cnn.com *tapi dah elok rasanya.. hurm..




Macam mana nak atasi?


Tak pasti tahap keberkesanan nya macam mana, tapi bagi sesiapa yang ada masalah.. tapi bagi sesiapa yang dah biasa dengan kod HTML sedara boleh tambah metatag dalam HTML page sedara seperti dibawah..

<html xmlns=”http://www.w3.org/1999/xhtml” xmlns:fb=”http://www.facebook.com/2008/fbml” xmlns:og=”http://opengraphprotocol.org/schema/>

Ok.... biasanya sedara akan jumpa yang ni <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" Kemudian letak kod warna merah didalamnya.. 

Setengahnya berkesan pada laman lain, tapi.. aku masih belum jumpa penyelesaiannya lagi..

Senang cakap... 

Widget Facebook Temporary down untuk pengetahuan semua :) ... siapa yang senasib macam aku tu diharap bersabar.. yee, kadang2 aku suka jugak tengok facebook ni down sekali sekala. huahua <-- gelak jaat

o... yeke..

recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |