Wink-wink


Salam buat teman-teman yang ada kat depan skrin komputer ni, ari ni aku nak terangkan serba sedikit pasal Antivirus Palsu ni, emm.. sepatutnya hari ni aku bercadang nak postkan 2-3 tutorial pasal photoshop tapi memandangkan screen capture aku buat hal jadi terbantut usaha nak upload balik satu-satu gambar yang aku baru tangkap tadi huhu.. maklumla version lama plus computer slow ditambah pula beban connection ciput.. tu belum masuk lagi assigment kerja sekolah aku.

Soww.. tadi kat mana kita ek.. haa.. Antivirus Palsu. Pernah dengar ke tak pernah? Antivirus yang sedara duk install dalam komputer tu dah menjadi kebiasaan buat kita, kadang-kadang kaspersky , bitdefender ,EOD, Panda inc,  dan macam-macam lagi..   tapi buat mereka yang masih lagi newbie terhadap komputer sendiri dan sibuk mencari antivirus di internet khususnya Free! berwaspada lah.. sapa kat sini yang taknak Free? boleh kata semua orang nak free.. termasukla aku....... OK, sekrang aku nak bagi serba sedikit penerangan pasal Antivirus ni..



 Iainya lebih dikenali sebagai Rogue Security Software..
Hurmm.. bunyi je security, sebagai langkah mengaburi mata kita.

Nasihat aku boleh rujuk disini Microsoft Malware Protection Center untuk mengetahui lebih lanjut pasal threat kat dalam internet.



Apa itu Rogue Antirus?

Rogue security software lebih menyerupai Antivirus biasa yang ada di internet 

Program keselamatan perisian Rogue biasanya meniru paparan Antirus yang sah , yang juga mengaku mengesan sejumlah besar ancaman tidak ada dan mendesak pengguna untuk "menghidupkan" perisian untuk memadamnya. Beberapa keluarga meniru penampilan dari Pusat WindowsSecurity atau menentang undang-undang menggunakan cap dagang dan ikon untuk menggambarkan diri sendiri. Rogue menyebar perisian keselamatan melalui mekanisme pengedaran malware akrab, seperti spam dan eksploitasi, dan melalui taktik disesuaikan, seperti pengimbas keselamatan palsu Webbased dan qurantin virus dalam komputer. Setelah sedara memasanya dalam komputer, perisian ini akan menutup segala ciri-ciri keselamatan yang ada pada komputer dan mendesak sedara untuk membelinya, segala data penting juga dipungut.


Contoh Rogue Antivirus




Sebenarnya ada banyak lagi yang seakan-akan sama dengan Antivirus biasa.. selepas memasangnya.. agak sukar memadamkannya.. there is no unstalling back!


Kesannya...

Pernah gak aku cuba install software ni nak tengok macam mana dia react pada komputer kita.. Apa yang mengerunkan, sebaik install je.. terusje dia dapat detect virus dalam komputer, padahal baru je lepas format, haa.. yang tu dipanggil The scan itself and the results offered are both fake. Lepas nak unistall takleh.. memang susah, stat bila nak buka website lak.. bersepah web-web lucah kat depan komputer, Oh my Goesshh!! punya lah terkejut aku, yang aku type tu anime mangga.. yang keluar anime mangga s*x dan lain-lain.. pastu aku heran.. aku pun taip nama aku pulak.. pun sama.. dia keluar nama aku then ada bahasa xxx tu.. oh damn craps... umo aku budak2 lagi time tu, jadi tak ambik peduli sangat.. aku nak baca katun je. haha. (hurm...) plus dia juga membuat sekatan pada update windows tu sendiri seperti dibawah



Ha.. nampak kan macam mana teruk dia? habis pada tu terus je aku format balik.


Macam mana kalau dah ter-install? dan nak try buang balik ?
Sedara mungkin boleh buat macam tu.. dengan beberapa suggestion yang diberi.. dan perisian ini juga percuma untuk dimuat turun kan.


Take a note yee..
  1. Try to use the free, portable version of SUPERAntiSpyware to remove the viruses
  2. If that doesn’t work, reboot your PC into safe mode with networking (use F8 right before Windows starts to load)
  3. Try to use the free, portable version of SUPERAntiSpyware to remove the viruses.
  4. Reboot your PC and go back into safe mode with networking.
  5. If that doesn’t work, and safe mode is blocked, try running ComboFix. Note that I’ve not yet had to resort to this, but some of our readers have.
  6. Install MalwareBytes and run it, doing a full system scan. (see our previous article on how to use it).
  7. Reboot your PC again, and run a full scan using your normal Antivirus application (we recommend Microsoft Security Essentials).
  8. At this point your PC is usually clean. 


    Take a note yee..


    Pilihan terbaik sekirannya anda berminat nak beli Antivirus, sedara pilih Kaspersky Internet security ataupun Bitdefender, dua-dua ni aku dah try dari version yang mula-mula lagi.. improvement dan tahap security dia memang terbaik.. lebih-lebih lagi nak filter virus yang ada dalam internet..

    Lagi satu, jangan pasang banyak sangat Antivirus.. setengah orang cakap, install lebih daripada satu antivirus memberi perlindungan yang maksima.. haaa.. yelah tu.. kalau sedara install banyak-banyak Antivirus, Antispyware, Antimalware dan apa-apa Anti yang lain, kemungkinan besar terdapat konflit pada software tersebut.. dan berisiko mendapat Blue screen of Death iaitu.. Error Failure on system Startup.. bila dah jadi macam tu.. jawabnya format la komputer tu huhu.

    Pss : Bukan semua malware boleh dibuang macam tu je.. ada setengahnya bukan setakat blok save mode pada computer malah tak bagi anda usik apa-apa pun.. dan hanya menunggu kemusnahan data yang teruk..

    Mencegah lebih baik daripada mengubati.. lindungi diri anda daripada belengku antivirus yang palsu.

    Sekian, Rouge Antivirus..

    Pss lagi : Aku bau perasan yang pasal trade wibiya ni.. aku hide sbab masa tu diorang bagi lagi option tuk ilangkan trademark tu.. jadi aku rasa terlepas la pulak masa tu hehe, sebaik aku tengok yang baru ni kena upgrade dulu bau boleh ilangkan.huhu.. (sila abaikan mesej ini)

    recent post tengah buat..

    Assalamualaikum, and Hi!
    I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
    Readmore Here..

    Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

    Phewww~

    like this

    Terjah Top Post Minggu nie

    ...


    Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

    Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

    PageRank

    Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |