Wink-wink


Aku nak share benda ni kepada umum, memadangkan aku penah mencatatkan sejarah peribadi setelah berjaya operate laptop sendiri tanpa berfikir panjang, huhu.. benda ni memang susah, tapi bila kita yakin plus berani plus pulak rujukkan yang ada insyAllah kita buleh buat.

Time ni aku bau habis SPM, kat kampung lagi ni(kelantan).. ak terasa atau mengidam nak operate laptop sendiri, sebab sayang sangat hardisk yang aku bau beli tu 500 GB tersadai camtu tu je lam bilik, daripada wat hiasan ada baiknya aku sumbat lam laptop ganti hardisk lama yang saiznya 60 GB je.

Duration nak wat benda ni memang lama, 10jam tak berhenti termasuk waktu rehat semayang hehehe. O.... untuk pengetahuan semua, aku bukan sekadar menukar hardisk lama ganti yang baru, but.. mengekalkan image particion hardisk sekali dengan driver complete ke dalam hardisk baru.. ini bermakna sistem OS aku iaitu windows XP service pack 2 akan turut berada sekali dalam hardisk baru tanpa sebarang masalah. No need to reinstall driver, software or anything.. its completely the same! 

Kaedah mencantumkan particion C , D dan F mengunakan software Acronis, pada masa yang sama itula sumber rujukan aku sebelum bersedia memasukan hardisk baru. Emmm.. nak tau macam mana, jadi ke tak jadi.. jom layaan~








Mula2 sekali, aku ada 3 ringgit untuk beli skru driver kat kdai runcit berdekatan, kalau tak camna nak bukak laptop kan~ 

lepas pada tu.. sedara akan nampak aku sedang memegang hardisk baru.. yang siap melalui proses imej particions










Elakkan tangan daripada tersentuh dengan permukaan wana hijau, sebab dia begitu sensitif dengan cop ibu kaki. *Time ni la aku berdoa panjang agar semuanya berjalan dengan baik..










 Sejarah mula ditempa disini, pabila hardisk berjaya dituka... time ni aku cam gila sebab takut apa akan jadi bila dia restart.. samada dia akan jadi screen hitam dengan message OS not found... kalau tak berjaya.. its


Disaster!








Well done bro... yang aku pegan adalah hardisk lama.. tengok hardisk baru tu da boleh start-up, dan aku sangat happy dengan kejayaan ini.. tambahan ini baru first time ak mula buat kerja2 cam ni..

Dan satu keuntungan jugak buat aku daripada hantar dikedai komputer yang ambik masa lama dan charge yang mahal.. soo.. boleh la ak bukak perkhidmatan aku pulak lepas ni hehe.. i like bissnesss








 The. End. All work just fine, No need istall anything and All my file including photo, music .. etc has been setup completely.








My source :

PDF ACRONIS GUIDE


Kenangan aku yang best... dan sekarang aku wat bisness format laptop kat kampus aku :) Berbaloi2

recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |