Wink-wink
*Amaran : Ruangan ini mungkin mengelirukan anda, sila dapatkan penerangan kepada orang pakar IT  >.<)

Posting kali ni menjadikan blog seniaku  menukar sistem komen blogger kepada disqus dengan cara manual.

Kaedah memasang disqus secara manual agak sukar dilakukan berbanding dengan cara auto, kerana kita tidak perlu bersusah payah memasuki editor html pada blog, akan tetapi.. kaedah manual hanya dilakukan apabila template blog terlalu kompleks, dan kini... aku berdepan dengan masalah itu. Seperti mana yang sedara semua tahu, aku sudah berjaya memasukkan disqus kedalam blog ini secara manual, dengan melibatkan alihan kod secara manual dan berhatri2.

Aku terpaksa mengodam sedikit template ini, memadangkan aku sendiri yang membuat modifikasi tersebut, dan sekarang kesulitan itu berlaku apabila mula rasa nak alihkan kepada sistem komen baru. Mengambil masa 8jam tanpa henti memeriksa berkali-kali isi komen ini, dan keadaan aku tersangatla letih. bak kata orang... biar letih asal puah ati..

OK, kalau sedara perasan terdapat beberapa plugin untuk blogger menyediakan sistem komen selain daripada sistem komen blogger. Sedara mungkin tertanya-tanya apa yang susah sangat nak install plugin ni? sebenarnya tak susah, apa yang penting kita tak lakukan modifikasi pada template terlalu banyak, kalau tak terpaksa buat secara manual.

Berikut merupakan Plugin yang paling terbaik untuk mengantikan sistem komen blogger, iaitu Js-kit , Instensedebate dan Disqus, dan... aku rasa aku nak buat perbandingan diantaranya.. soo stay tune.

Its All FREE! ok, aku jeles ngan wordpress(bukan jeles dengan pengguna wp yee) sebab teknologi dia semua terbaek. baik dari sistem komen dan lain, tapi kini jum kita lihat sistem komen yang juga boleh mengantikan tempat di wp tu... dan apa yang menarik, blogspot tak lagi ketingalan merasa sistem baru ni.


First!!
kita lihat dulu perbandingan antara Instdebate : Disqus dan Jskit
Aku memilih Disqus sebagai platform komentar terbaru aku, sebab aku pernah cuba instensedebate sebelum ini, namun ia tidak memuaskan aku, memang fungsi dia lebih banyak berbanding disqus terutama menyediakan digital emoticon dan mudah digunakan... tetapi dia tidak mempunyai peranan sebagai track back pada pengguna, sistem dashboard dan monitor control.

Manakala js-kit pulak... paling maju dan mudah untuk digunakkan tetapi sekarang................ mereka telah mengenakkan charge 12dollar setahun, pppsssff??  dan aku tak suka.. trik nye sangat bijak, beri dahulu user nikmati 30 trial tanpa sebrang pemberitahuan then poofff.. sistem komen da takley pakai, apedaaa.. 

Snapshot




Disqus

 intensedebate
 
  
JS-KIT
 


Disqus.. emm... ini apa yang aku rasa.

Apa yang aku nak? : Aku ingin mengkekalkan komen daripada sedara sebelum ni, dan juga mengekalkan isi komen blogger.. supaya aku tau ini adalah titik permulaan aku untuk menyediakan isi komen sendiri.. maknanya, aku memulakan isi komen baru ini diposting ini. posting sebelumnya macam biasa.. dan juga kedudukan sebenar pengguna, agar aku tahu dia dari mana >.<) *maaf ayat aku sedikit berbelit, kena 14 kali baca baru paham :P



Konklusi
Jalan terbaik untuk sedara miliki sistem komen terbaru adalah dengan tidak mengubah terlalu banyak benda pada tempate, agar aplikasi tersebut dapat baca template sedara dengan mudah , baiklah setiap halaman yang sedara akan terjah nanti dia akan bagi satu form dimana dia suruh sedara masukkan template blog  sedara dalam bentuk file.xml dan seterusnya sedara boleh ikuti langkah yang diberikan.

Ok, aku da sertakan link untuk sedara semua nilai sendiri, dan tetapkan mana yang terbaik.. kalau mampu beralihla kepada yang berbayar sebab puas hati.. tapi duit melayang la, tapi aku tak mengesyorkan kaedah yang melayankan duit tu.. hehe.

* Disqus

* Intense debate

* Js-Kit

+ Ok, itu sahaja ulasan aku tentang kesulitan dan perbandingan ni.



recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |