Wink-wink

Tak tahula kini gua dapat maklum balas dari seorang lagi member yang nak sangat mintak tolong macam mana nak buang mesej seperti ini "Trang Web nay coi cung hay, vao coi thu di nhattruongquang.0catch.com " ( gua kena hide http:// bagi mengelakkan korang pulak tertekan)? bila gua tengok je mesej yang dia bagi tu terus gua teringat balik, ada beberapa member list kat chat gua yang juga hantar mesej yang sama kepada gua, mujurla gua tak tekan apa2...  sebelum ni gua terima YM yang dijangkinti dengan virus yang dikenal pasti sebagai wmitxrf.exe tapi setakat apa yang gua dah bagitau sebelum ni, harap-harap ianya membantu sedikit sedara.. jadi untuk yang ni pulak biar gua bagitau sikit apa benda ni, mesti ramai yang pernah dapat mesej ni kan? dari mana dia datang? macam mana dia merebak? kalau korang belum menjadi mangsa seterusnya virus ini, jadi silala beri perhatian yang sewajarnya....

Setelah gua sendiri pergi cari sedikit maklumat dan bertanya kepada member2 chat kat luar tu, hakhirnya gua mungkin menemui jalan bagi penyelamatkan keadaan ini, mana tahu gua dapat menyelamatkan korang daripada mesej yang jahanam plus serabut nih, pada masa yang sama ia mungkin menyebabkan ramai yang salah faham terhadap member2 dia sendiri dan ingat member dia nak perbodohkan or permainkannya dia hakhirnya sebab mesej nila, korang dah terputus tanda persahatan, nampak tak seriousnya? seloknya baik korang periksa dulu and buat penelitian yang lebih professional... benda ni datang secara bots sendiri kat nama IM terus ke pelayar internet, dan memanipulasi kepada pengguna untuk menghantar spam yang berbentuk mesej... iainya kalau tak silap disebut sebagai spim...

spim = mengandungi link yang terus kepada spimmer untuk cari market

Salah satu cara bagi mengelakkan diri terkena mesej segera ini adalah dengan membuat senarai contact kat YM secara exclusive(hanya contact dalam senarai sahaja yang boleh mesej korang)

WHEN SOMEBODY CLICKS AT THE LINK, THE LINK ATTACHES ITSELF TO THE YAHOO ID, AND SO THE SPIM IS SPREAD.

Ini apa yang perlu sedara buat :- [...]



1 Click the Messenger menu dan choose Preferences.

2 Click ‘Ignore List’

3 Click 'Ignore anyone who is not on your Messenger list'.

4 Messages from people not on your contact list will be blocked. You'll still be able to add users to your buddy list.

5 On 'Privacy'....To prevent spim through Yahoo's Web interface, choose 'Do not allow users to see me online and contact me in the'..... 'When people see my ID on Yahoo Web sites' section.

6 Click 'OK' when done.

7 Copy and paste the link on your web browser to download Anti Spim

http://www.anti-spim.us/

ok.. itu sahaja yang mampu aku kongsikan, kalau ada apa2 kemuskilan sila bagitau.. sebab kadang2 aku tak sure tahap keberkesanannya... harap-harap ia dapat membantu.

nak tahu apa itu spim sila ke sini > http://en.wikipedia.org/wiki/Messaging_spam

pss: kalau sedara betul2 biasa main chat kat mana2 rom mesti banyak kali dah jumpa benda-benda macam ni, "Hye im virgin bla..bla..bla http://......." atau "Lets webcam with me bebeh, see my profile at http://....."  soooo itula namanya spim... ada banyak lagi...  dont ever try to click it, okay! kebanyakkan antivirus sukar nak kesan spim nih, bila masuk komputer..

recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |