Wink-wink
Serangan malware terhadap laman web innity ***** Aku mula merasakan sesuatu yang agak ganjil senjak dari semalam, pada 20/9/2010 5.45 AM...
first website yang aku terjah bagi memulakan aktiviti membaca seperti biasa adalah aizuddin.com diikuti blog2 lain seperti cybernetic88, naluri-ini dan banyak lagi.. tapi.. ada beberapa blog yang aku baru perasan tak boleh bukak, sampai ditutup kerana disyaki terdedah dengan malware.. ermm.. berdasarkan apa yang aku baca tu, domain yang terdedah daripada malware ni adalah daripada innity... wattt???!

Google tak menyarankan aku pergi sebaik dilabel sebagai blog yang terdedah, bila  pergi buat tinjauan rupa-rupanya innity mungkin diserang oleh parasit malware.. boleh dikatakan semua blog yang host innity script dalam blog telah dicop sebagai blog yang terdedah dengan malware.. nak tau apa itu malware boleh baca kat sini, secara ringkasnya dalam website itu bagitau yang malware ni sejenis parasit digital yang boleh menjangkiti website menerusi script, jadi dia boleh memanipulasi pecaturan bahasa dalam komputer...

Bila benda ni dijangkiti dia boleh jadi macam ni...

Contoh kalau dilabel sebagai web yang terdedah..




Berikut merupakan ulasan innity sendiri terhadap masalah ini..

blog

Innity Announcement


Ok.. sebenarnya kita tak perlu berasa panik sekirannya blog yang dihostkan oleh innity ini terdedah, kita perlu paham dahulu masalah ini.. apa-apa script dari innity atau blog yang dihostkan oleh scriptnya perlu dibuang untuk sementara.. script yang dibuang juga mengambil masa beberapa jam sebelum iainya kembali pulih.. tetapi.. link website yang ada didalam blog juga boleh dilabelkan sebagai blog yang terdedah jika link website itu mempunyai sebarang kaitan dengan jangkitan malware tadi..

Membuang Notice Reported Site

Jika kita yakin bahawa web/blog kita tidak mempunyai apa-apa serangan kepada penguna dari segi boots, Denial-of-service attack , Application level floods ,Nuke dan sebagainya.. kita boleh Ignore je laporan tu.. atau unmark option report dalam internet property


Untuk dapatkan property browser bagi firefox.. pergi ke Tools > Options > Security

Untuk Browser seperti google chrome sedara boleh tekan butang ignore

Semoga pihak innity dapat mengambil langkah susulan bagi mengatasi masalah ini dengan cepat, dan kita semua berharap iainya dapat diatasi secepat mungkin...  im still love innity, its the best profit on the net.. hehe.


Pss : setakat ni ak masih belum menerima apa2 kenyataan berkenaan malware dalam blog seniaku mengunakan firefox.. tapi kat google chrome dah dicop dah huhu.. sedara macam mana pulak  perkembangan setakat ni?
recent post tengah buat..

Assalamualaikum, and Hi!
I love played with CSS and sometimes I do some Creative media stuff, I hope you enjoy this post, click like, tweet and share it with ur friends too. Don't forget to drop some comment below.
Readmore Here..

Jangan lupa vote ^ komen yang terbaik ya :D

Phewww~

like this

Terjah Top Post Minggu nie

...


Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

Bloggers.com - Meet Millions Bloggers

PageRank

Design & Coding by : diden | 70% CSS Nak copy boleh, asal tinggalkan kredit |